joi, 17 februarie 2011

Două COMPANII CHINEZEŞTI, care au construit cele mai lungi poduri din lume, AR PUTEA CONSTRUI AUTOSTRĂZI ÎN ROMÂNIA





China State Grid, compania Chinei în domeniul electricităţii, cu venituri mai mari decât PIB-ul României şi angajaţi mai mulţi ca bugetarii români, interesată de construirea de unităţi producătoare de energie, în România
Reprezentanţi ai companiilor chinezeşti China State Grid şi Shanghai Construction Group vor reveni în România, în cursul lunii martie, pentru a stabili care vor fi proiectele în care se vor implica, a declarat, pentru gândul, Liu Qiwei, consilier comercial al Ambasadei Chinei, la Bucureşti. Ministerul Economiei a confirmat, deja, oficial, existenţa negocierilor cu cele două companii (prima vizită, de tatonare, a oficialilor chinezi s-a consumat în luna ianuarie). Primăria Capitalei păstrează discreţia, dar există suficiente elemente care arată că discuţiile se vor purta asupra unor proiecte majore, precum celebra autostradă suspendată.
"Negocieri avansate" cu chinezi şi sud-coreeni
Liu Qiwei susţine că, în acest moment, nu se pot preciza proiectele ce vor fi discutate.
Totuşi, întrebat dacă autostrada suspendată, una dintre promisiunile de campanie ale primarului Sorin Oprescu, este unul dintre proiectele vizate, Qiwei a păstrat un moment de tăcere, apoi a replicat: "Nu pot să spun. Vom vedea". Nici Sorin Oprescu nu a vrut să dea un răspuns tranşant: "Când va exista ceva concret, se va da un comunicat oficial", a declarat edilul Bucureştiului, pentru gândul.
În luna septembrie 2009, Sorin Oprescu îl informa pe vicepreşedintele Comitetului Municipal din Beijing, Zhao Wenzhi, despre începerea discuţiilor cu firma Shanghai Construction Group (SCG), pentru construcţia în Bucureşti a autostrăzii suspendate, în parteneriat public-privat. SCG şi-a arătat atunci disponibilitatea de a investi în proiect 850 de milioane de euro. Zilele trecute, surse din Primăria Capitalei susţineau că negocieri avansate se poartă atât cu SCG (pentru tronsonul 2 al autostrăzii suspendate), cât şi cu o companie sud-coreeană (pentru tronsonul 1).
Cele mai lungi poduri, cele mai înalte clădiri din lume
► Shanghai Construction Group (SCG) este una dintre companiile care au construit unul dintre cele mai lungi poduri din lume (a fost locul I, la inaugurare, dar este locul 12, în prezent)
► Donghai / East China Sea Bridge (Podul Maritim al Chinei de Est), de 32,5 km, început în octombrie 2002 şi finalizat în iunie 2005, face legătura dintre Shanghai şi insula-port Yangshan.
► Grupul a mai construit şi câteva dintre cele mai înalte clădiri din lume.
► Între acestea, Shanghai World Financial Center (Centrul Financiar Mondial Shanghai), de 492 de metri - locul 3 între zgârie-norii planetei, după Dubai Tower, de 828 m şi Taipei Tower, de 509 m.
► Clădirea a fost terminată în 15 luni, fiind inaugurată în august 2008.
► Un alt record a fost doborât cu cel mai lung (la inaugurare, în 2003) pod de oţel cu segmente în formă de arc de cerc: Lu Pu Bridge Shanghai, 3,9 kilometri, depăşit doar de un alt pod din China (Chaotianmen).
► Cu afaceri în Statele Unite, Rusia şi Singapore, SCG ocupă constant una dintre primele 50 de poziţii în topul "225 de Antreprenori Internaţionali".
Cine e locul 8 în topul Fortune Global 500
Înfiinţată la sfârşitul anului 2002, China State Grid (CSG) este compania de stat a Chinei în domeniul electricităţii. Având peste 1,5 milioane de angajaţi (mai mulţi decât toţi bugetarii României), CSG a realizat, anul trecut, venituri de 1,26 de triliarde de yuani (135 de miliarde de euro - peste PIB-ul României), poziţionându-se pe locul 2 în China, după Sinopec, compania petrolieră de stat. Cu afaceri în Brazilia, Filipine, Rusia şi, în curând, Venezuela, CSG ocupă poziţia a opta în topul Fortune Global 500 şi poziţia 87 în topul World's 500 Most Influential Brands în 2010 (cele mai influente mărci în 2010), întocmit de World Brand Lab (un grup de evaluare constituit din economişti de la cele mai prestigioase universităţi americane şi britanice - Harvard, Yale, Oxford, Cambridge). China şi-a manifestat cu numeroase ocazii disponibilitatea de a investi în proiecte energetice din România, inclusiv în domeniul nuclearelectric, deci nu sunt excluse discuţii cu privire la implicarea în finalizarea reactoarelor 3 şi 4 ale centralei de la Cernavodă.
Polonezii au spart gheaţa
Colaborarea cu China în domenii-cheie, cum sunt energia şi infrastructura, este privită cu reticenţă în Uniunea Europeană, care a căutat să limiteze pe cât s-a putut "tăvălugul asiatic", pentru a nu fi scoase de pe piaţă companiile locale.
Cu toate acestea, criza economică a constrâns statele europene să accepte infuziile de capital din China, iar în decembrie 2009, Polonia a spart gheaţa: grupul China Overseas Engineering Group (Coveg) va construi 49,2 kilometri din autostrada ce va lega Varşovia de Berlin. Răspunzând criticilor venite din partea competitorilor (Strabag din Austria, Skanska din Suedia şi Ferrovial din Spania, companii ce îşi împărţiseră, până atunci, afacerea infrastructurii din Polonia), care i-au acuzat pe chinezi de dumping, oficialii polonezi susţin că preţurile "corecte" ofertate de Coveg au decis câştigătorul. Coveg a propus construcţia a 49,2 kilometri de autostradă pentru 754,5 milioane de zloţi (185 milioane euro), cu 44% sub nivelul prevăzut în devizul iniţial, de 1,7 miliarde zloţi (417 milioane euro). Conform standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor din România, 29,2 kilometri de autostradă ar putea fi construiţi cu maximum 366 de milioane de euro, inclusiv TVA.

"Chinezii se mulţumesc cu un profit onest"
Conform Mediafax, Jerzy Frenkiel, director general al companiei Decoma, partenerul polonez al Coveg, a acuzat Strabag, Skanska şi Ferrovial că "sunt prea avide de câştig, chinezii se mulţumesc cu un profit onest".
Pentru a ajunge, însă, la performanţa respectivă, Coveg lucrează cu angajaţi chinezi în bună parte.
Până la aderarea la UE în 2004, în Polonia nu existau practic autostrăzi, dar de atunci au fost construiţi 837 de kilometri. În 2012, se va ajunge la peste 1.800 de kilometri de autostrăzi, potrivit planurilor guvernamentale.
gandul